۰

​KING COVER

​شرکت تولیدی روکش صندلی 

وبلاگ

خودروهای برقی در ایران؛ رویایی دور یا فرصتی طلایی؟ (بررسی هزینه، چالشها و آینده در 1404)

خودروهای برقی در ایران؛ رویایی دور یا فرصتی طلایی؟

تصور کنید صبح از خواب بیدار میشوید، بدون استشمام بوی بنزین و شنیدن صدای موتور، با آرامش ماشین را روشن میکنید و به سمت محل کار حرکت میکنید. دیگر نیازی به ایستادن در صفهای طولانی پمپ بنزین نیست و خبری از محاسبات ذهنی برای افزایش قیمت بنزین هم نیست. این دنیای جذاب خودروهای الکتریکی (EV) است؛ دنیایی که ایران هم کمکم در حال قدم گذاشتن در آن است. اما سؤال اینجاست: آیا در شرایط اقتصادی و زیرساختی امروز ایران، خرید یک خودروی برقی یک تصمیم منطقی است یا تنها یک لوکس رویایی؟ در این مقاله، با نگاهی واقعبینانه و بر اساس داده های سال 1404، به این سؤال پاسخ میدهیم.

انقلاب خاموش: چرا جهان عاشق خودروهای برقی شده است؟

پیش از بررسی شرایط ایران، باید بدانیم این موج جهانی از کجا نشأت گرفته است. مزایای خودروهای الکتریکی به قدری قوی است که هیچ تولیدکننده بزرگی نمیتواند از آن چشمپوشی کند:

  • پایان هزینه های سرسام آور سوخت: مهمترین جذابیت برای مصرفکننده ایرانی. یک خودروی برقی با هر بار شارژ کامل (معادل تقریبی 30-40 کیلووات ساعت) میتواند بین 250 تا 400 کیلومتر حرکت کند. با حساب کردن قیمت بسیار پایین برق نسبت به بنزین، هزینه هر کیلومتر حرکت به کسری از قبل کاهش مییابد.

  • نگهداری بی دردسر: دیگر خبری از تعویض روغن موتور، فیلترهای هوا و سوخت، شمع و کویل، اگزوز و دهها قطعه مکانیکی پراستهک نیست. یک خودروی برقی به مراتب قطعات کمتری دارد و هزینههای نگهداری آن به طور چشمگیری پایینتر است.

  • آرامش و عملکرد فوق العاده: رانندگی با یک خودروی الکتریکی، تجربهای ساکت، نرم و بدون لرزش است. گشتاور الکتروموتورها آنی و قدرتمند است و شتابی را ارائه میدهد که در خودروهای بنزینی همرده خود پیدا نمیکنید.

  • دغدغه مسئولیت اجتماعی: کاهش آلایندگی و کمک به بهبود هوای کلانشهرهای آلوده ایران، یکی از انگیزههای مهم برای بسیاری از مشتریان بالقوه است.

وضعیت خودروهای برقی در ایران 1404: از شایعه تا واقعیت

واردات و حضور خودروهای برقی در ایران به صورت رسمی بسیار محدود است، اما بازار غیررسمی و واردات شخصی چند مدل شناخته شده را به کشور آورده است. از جمله محبوبترینهای حاضر در بازار میتوان به این موارد اشاره کرد:

  • هایما S7 (Haima S7): یکی از جدیترین نامها در بازار ایران که به صورت محدود و با قیمتی حول و حوش 4 تا 5 میلیارد تومان (در زمان نگارش این مقاله) عرضه شده است. این شاسیبلند برقی ظاهری مدرن و ادعای رنج حرکتی约 500 کیلومتر دارد.

  • شورولت بولت (Chevrolet Bolt) و نیسان لیف (Nissan Leaf): این دو خودروی هاچبک، از پیشگامان عرصه خودروهای برقی مقرونبهصرفه در جهان هستند که نمونههای دستدوم آنها از طریق واردات فردی به ایران راه یافته و قیمتهای مختلفی دارند.

  • خودروهای هیبریدی (Hybrid): اگرچه کاملاً برقی نیستند، اما نقش مهمی در این گذار ایفا میکنند. مدلهایی مانند تویوتا پریوس (Toyota Prius) و کیا سورنتو هیبرید (Kia Sorento Hybrid) با قابلیت کاهش مصرف سوخت تا 50%، گزینههای جذابی برای بسیاری هستند.

محاسبه سرانگشتی هزینه: آیا واقعاً خودروی برقی به صرفه است؟

بیایید با اعداد و ارقام واقعیتر صحبت کنیم. فرض کنید شما یک خودروی بنزینی با مصرف متوسط 8 لیتر در 100 کیلومتر دارید.

  • هزینه ماهانه بنزین (با قیمت سهمیهبندی و آزاد متوسط):

    • اگر ماهانه 1000 کیلومتر رانندگی کنید: 80 لیتر بنزین مصرف میکنید.

    • هزینه تقریبی: (40 لیتر سهمیه * 15000 تومان) + (40 لیتر آزاد * 30000 تومان) = 600,000 + 1,200,000 = 1,800,000 تومان در ماه.

حالا همان مسافت را با یک خودروی برقی مانند هایما S7 در نظر بگیرید:

  • مصرف متوسط: 18 کیلووات ساعت در 100 کیلومتر.

  • برای 1000 کیلومتر: 180 کیلووات ساعت انرژی نیاز است.

  • با تعرفه پلکانی برق (که معمولاً برای مصارف بالا، پلههای گرانتر محاسبه میشود)، هزینه تقریبی بین 100,000 تا 300,000 تومان خواهد بود.

نتیجه: تنها در هزینه سوخت، شما ماهانه بین 1.7 تا 1.9 میلیون تومان صرفهجویی خواهید داشت! این رقم در یک سال به بیش از 20 میلیون تومان میرسد.

هزینه خرید بالاتر: بله، قیمت اولیه یک خودروی برقی از یک بنزینی همرده بالاتر است. اما این صرفهجویی عظیم در سوخت و نگهداری، در بلندمدت (مثلاً 5 سال) میتواند این شکاف قیمتی را تا حد زیادی جبران کند.

چالشهای بزرگ: سایه سنگین واقعیت بر رویای برقی

علیرغم محاسبات جذاب مالی، موانع بزرگی سر راه است:

  1. فقدان زیرساخت شارژ عمومی: این بزرگترین مانع است. تعداد ایستگاههای شارژ عمومی در ایران به تعداد انگشتان دو دست هم نمیرسد. این یعنی شما برای سفرهای بینشهری عملاً با مشکل مواجه میشوید و تمام امیدتان به شارژر خانگی است.

  2. نگرانی از باتری: هزینه تعویض باتری خودروهای برقی بسیار بالا است (گاهی تا نیمی از قیمت خودرو). همچنین دوام باتریها در هوای بسیار گرم ایران هنوز به طور دقیق tested نشده است.

  3. عدم حمایت دولت: برخلاف کشورهای دیگر که برای خرید خودروی برقی یارانه یا معافیت مالیاتی در نظر میگیرند، در ایران چنین حمایتی وجود ندارد و گمرک و مالیات خودروهای برقی وارداتی نیز بسیار بالا است.

  4. نبود خدمات پس از فروش و تکنسین متخصص: پیدا کردن یک مکانیک حرفهای برای تعمیر سیستمهای پیچیده برقی خودرو، در ایران currently بسیار سخت است.

آینده خودروهای برقی در ایران؛ پیشبینی 5 سال آینده

آینده به دو عامل اصلی بستگی دارد:

  • سیاستگذاری دولت: اگر دولت تصمیم بگیرد با کاهش تعرفه واردات، ساخت ایستگاههای شارژ و حمایت از تولید داخلی، به استقبال این فناوری برود، رشد آن شتاب زیادی خواهد گرفت.

  • افزایش قیمت حاملهای انرژی: با افزایش احتمالی قیمت بنزین و انرژی، معادله اقتصادی خودروهای برقی روزبهروز به نفع آنها تغییر خواهد کرد.

به نظر میرسد در 5 سال آینده شاهد حضور پررنگتر خودروهای هیبریدی و استارت زدن پروژههای تولید خودروی برقی توسط ایرانخودرو و سایپا باشیم، اما برای ایجاد یک تحول اساسی، نیاز به یک برنامهریزی کلان و سرمایهگذاری سنگین داریم.

نتیجهگیری: برای چه کسانی مناسب است؟

پاسخ به سؤال اول مقاله این است: خرید خودروی برقی در ایران فعلاً برای یک قشر خاص مناسب است:

  • بله، اگر: در خانه یا محل کار پارکینگ اختصاصی دارید که بتوانید پریز شارژ نصب کنید. تردد اصلی شما شهری است و قصد سفرهای طولانی ندارید. بودجه اولیه کافی برای خرید دارید و به دنبال کاهش هزینههای جاری خود هستید.

  • خیر، اگر: آپارتماننشین هستید، به سفرهای بینشهری زیاد میروید یا بودجه شما محدود است.

در نهایت، خودروهای برقی آینده صنعت حملونقل هستند و ایران هم ناگزیر به پیوستن به این جریان است. اما تا رسیدن به نقطه ایدهآل، راه پرچالشی در پیش داریم. به نظر شما، دولت و مردم برای تسریع این روند چه باید بکنند؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.


منابعی برای اعتباربخشی بیشتر (که در تهیه این مقاله از آنها ایده گرفته شد):

  • گزارشات سالانه آژانس بینالمللی انرژی (IEA) درباره تحولات جهانی خودروهای برقی

  • اخبار و تحلیلهای منتشر شده در پایگاههای خبری معتبر داخلی مانند ایسنا و تسنیم در زمینه انرژی و خودرو

  • دادههای میدانی از فروشندگان و واردکنندگان خودروهای برقی در ایران

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید